دوره آموزشی آچار به دست
(دوره ویژه دانشجویان رشته های فنی با رویکرد طراحی و ساخت مکانیکی )

چرا باید آچار به دست باشیم؟

مهندسی مکانیک یک رشته دانشگاهی پرطرفدار با حوزه کاری وسیع و بسیار حرفه‌ای می­‌باشد. اگر شما یک دانشجوی آچار به دست این رشته باشید قطعا می‌دانید که در صنعت مربوط به شما چه افرادی کارآمد هستند و در کارخانجات و مشاغل مربوطه استخدام می‌شوند، چه رویدادهای بزرگی در حال شکل‌گیری است و یا اصلا چه استارتاپ‌هایی در حال رشد و پویایی هستند و چه کسانی با چه ویژگی‌هایی این استارتاپ‌ها را مدیریت می‌­کنند. در یک کلام شما قطعا می‌دانید افراد به درد بخور رشته شما چه کسانی هستند.

سوالِ چالش استخدام:

سوال ما دقیقا اینجاست: یک مهندس مکانیک واقعی چه کسی است؟ بگذارید کمی ذهن شما را راهنمایی کنم، فرض کنید دو دانشجوی تازه فارغ التحصیل شده، برای استخدام در کارخانه شما و برای مصاحبه به شما مراجعه کنند:

اولی: نفر اول دانشگاه، با سابقه‌یِ داشتن چندین مقاله و کارعلمی که در ژورنال‌های معتبر چاپ شده است. ولی تا حالا هیچ کار عملی یا کار تیمی بزرگی انجام نداده و تنها به درس و دانشگاه مشغول بوده است.  او هیچ چیزی از رفتار حرفه‌ای در محیط کار نمی‌داند و آشنایی کمی با صنعت دارد.

نفر دوم: یک دانشجو با معدل نسبتا خوب و البته نه عالی که علاوه بر کار علمی، در چند کارخانه کار عملی و یا نظارتی انجام داده و مثلا حدود 1 سال سابقه‌یِ بودن در کارگاه‌ها و یا کارخانه‌ها را دارد. او قطعا با دستگاه‌های صنعتی، اصول ایمنی، رفتار در محیط حرفه‌ای و غیره آشنایی بیشتری دارد.

نیروی مورد نظر خود را انتخاب کنید:

 واقعا فاکتور های استخدام شما چیست؟ قطعا این امر به جایگاه شغلی که خالی است خیلی بستگی دارد. مثلا اگر شما برای آزمایشگاه خود که بسیار پیشرفته است و کارهای علمی دقیقی در آن انجام می‌شود نیرو بخواهید، ممکن است نفر اول را بیشتر ترجیح دهید. اما به صورت عمومی و در 90 درصد جایگاه‌های شغلی، نفر دوم مورد بهتری است و راحت‌تر استخدام میشود، حالا چرا؟ علت این امر، توانایی حل مسئله و مدیریت است قطعا تجربه در مدیریت کارگران و یا تصمیم‌گیری در لحظات حساس بسیار مهم‌تر است. یک نیروی باتجربه می‌تواند دستگاه‌های چند میلیاردی شما را با یک تشخیص درست از خطر نجات دهد در حالی که یک شخص هرچه قدر هم توانایی علمی داشته باشد ممکن است متوجه این قبیل مشکلات، حداقل در نگاه اول نشود. به عبارت دیگر همیشه یک مهندس آچار به دست کارآمدتر است.

مهندسی مکانیک دست به آچار ترین رشته مهندسی:

نکته بالا در تمام رشته های مهندسی صادق است اما برای یک مهندس مکانیک، کاملا این امر حیاتی‌ است. اگر شما یک مهندس مکانیک آچار به دست نیستید به خودتان شک کنید. مهارت طراحی و ساخت ماشین آلات مختلف و یا درک مکانیزم‌ها و فرآیند‌ها برای مکانیک‌ها بسیار حیاتی است. دقیقا همان چیزی که سیستم آموزش دانشگاهی به ما یاد نمی‌دهد. اما اگر شما خودتان هم دست روی دست بگذارید و این توانایی‌ها را یاد نگیرید قطعا در آینده یافتن شغل مناسب امری بسیار دشوار برای شما خواهد بود.

با “آچار به دست” آچار به دست شوید!!!

بخش مکانیک مجموعه‌ی آموزشی و پژوهشی سای بوم، متشکل از جمعی از دانشجویان فارغ التحصیل بهترین دانشگاه‌های ایران که تجربه انجام کارهای صنعتی بزرگی دارند با توجه به تجارب خود سعی دارد نسل نوینی از مهندسان مکانیک که نسبت به سایرین برتری‌های قابل ملاحظه‌ای دارند را آموزش دهد تا این افراد با دید بهتری بتوانند وارد صنعت شوند و توانایی حل مسئله‌ی بالاتری داشته باشند.

بسیار مهم است که یک مهندس مکانیک فارغ از گرایش خود، بتواند مکانیزم‌های حرکتی را به درستی تحلیل کند، عیب یابی کند و حتی طراحی مجدد نماید. کلاس های آچار به دست مخصوص دانشجویان مقطع کارشناسی مکانیک در ترم‌های 1 الی 6 می‌باشد که شما در ابتدا یک نرم افزار تخصصی طراحی مکانیکی (نرم افزار CATiA  و یا SOLIDWORKS ) را در سطح مقدمات آموزش خواهید دید و سپس با تقسیم به تیم های 3 یا 4 نفره پروژه‌های ساختی کوچک اما پیچیده‌ای را انجام خواهید داد. شما طریقه درست استفاده از اطلاعات تئوری، نرم‌افزار، روش‌های ساخت و …  در عمل را کسب خواهید کرد. شما در هر جلسه مکانیزم‌های استاندارد و جالبی که توسط مدرس انتخاب می‌شود را نیز خواهید دید و در کلاس به بررسی عملکرد آنها و باز کردن اجزاء داخلی آنها خواهید پرداخت. بهتر است بگوییم در این دوره شما واقعا آچار به دست خواهید گرفت.

سرفصل های دوره آموزشی “آچار به دست”

  • آموزش مقدماتی طراحی با نرم افزار cad (بنا به ترجیح مخاطبان در هر دوره نرم‌افزار CATiA و یا SOLIDWORKS اموزش داده خواهد شد)
  • آموزش مقدماتی طراحی مکانیزم در نرم‌افزار
  • آشنایی با قطعاتی مثل چرخ دنده،گیربکس، بلبرینگ، شفت، اصطلاحات و … در مورد پیچ و مهره‌های مختلف، کوپلینگ‌ها، اتصالات وغیره
  • دیدن چند مکانیزم ساده ( مثل برف پاک‌کن ، شیشه بالابر و … )
  • و کلی کارهای آچار به دستی دیگه.

فک کنم الان دیگه وقتشه که همه آچار به دست بشید.

۱۳۹۷/۱۰/۲۱
مکانیک سیالات ، Fluid Mechanics

مکانیک سیالات، فرزندی مبارک از مادری شوم